Kultur vs. kultur

Har länge tänkt skriva om skillnader mellan svenneland och Frankrike. Tänkte att det kan vara intressant för er att läsa om vilka skillnader man märker. Dock får man utgå att det JAG som märker, tycker och tänker.

På lektionen i dag pratade vi om mode. Pascal undrade om vi hade märkt några skillnader mellan hur det är i våra länder samt i Frankrike. Jag nämnde att i Fr. har nästan inga tjejer tajta jeans, eller det är tajt modell men ser ut att vara en storlek för stor. Såhär är det. Här i Fr. är det vulgärt att gå i tajta jeans. Mm, vulgärt. Hmm. Dock har det börjat ändrat sig lite det senaste halvåret. Samma sak med att ha en kortare kjol, kortare tröja aka. magtröja osv.

Jag har själv upplevt en kultur vs. kultur. I tisdags tror jag att det var. Körde på klänning och pumps. I Sverige skulle ingen höja på ögonbrynet åt det. När jag var på väg mot tåget efter lektionen gick jag förbi ett litet gäng och hörde ordet "salope". Jag är helt säker på att det var till mig då en kille som stod en bit ifrån tittade direkt på mig. Jag förstod inte på direkten ordets betydelse men något sa mig att det var något i stil med hora. Jag hade rätt. Jag blev kallad hora. Någon gång måste väl vara den första?! Haha, okej.. den frasen passade inte in här. Måste säga att det faktiskt  känns lite underligt att ha blivit kallad hora.

Kultur vs. kultur...

Kommentarer
Postat av: ebba

kan man inte få se vad du hade på dig så att man kan få säga, "men åååååh dom e ju så störda!!! du va skitsnygg!" ?

2008-04-17 @ 18:54:12
Postat av: Alexandra

hm.. Jag upplevde många kulturkrockar när jag va i spanien med. Men hade man för snygga (enligt oss i norden - vanliga kläder) så blev man alltid kallad snygging. =S hur som helst. den "värsta" krocken va nog ändå hur lång tid det tog för mig att fatta att man hälsar genom att typ pussas på kinden när man kramades :S Och när jag kom hem och gjorde så på mina "vanliga" vänner, hur knäpp dom tyckte jag va! Haha. Men i spanien gjorde vi jämt så ju. Om man sa hej eller hejdå spelade ingen roll.

2008-04-21 @ 12:30:42
URL: http://triquetra.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0