gillar läget

Vilken härlig dag det har varit. Känns bra. Var jättemys hos Emelie. En lunch innehållande allt man behöver - pasta, tomatsås, efterrätt. Hehe.. Kikade lite på resa till Nice.

        

1. ladies
2. jag äter hårt bröd och kaviar - svenskt! ÄLSKA!
3. sju sorters glassar någon? :)
4. jag var inte delaktig i det där. Okej, en halv bit. Resten då?! Inga namn nämnda :P

Hem, jobba genom att beställa massa mat från kocken Pia samt måla med Pia. Ostiane gav hela tiden upp efter några några minuter och gick till F. Behöver jag säga att det blev au-pairen Märta som städade??? Det går dock rätt fort och det är ingen idé att börja irritera sig på det, då är det kört!

        

1, 2. kockarna i full gång
3. kunde inte hålla mig, okej?!
4. var bara att välja och vraka, allt fanns!

Ställde mig sedan och lagade en riktig måltid. Är ju fan kul att laga mat. Har jag aldrig märkt tidigare. Haha.. Det kommer jag liksom på vid 20-års ålder. Okej, bättre sent än aldrig... Lagade iaf en laxgratäng med ris. Tyckte den var helt okej. Recept nedan :P

image1971
Lax & risgratäng med smak av wasabi
4 port
ca 600g lax, helst färsk
200 g färsk grön sparris
1 gul lök, strimlad
1 förpackning knorr hollandaise sås, 4 dl
1 dl mjölk
2 tsk wasabi sesame krydda, santa maria
ca 1/2 tsk salt

koka riset för 4 personer. tärna laxen och skär sparrisen i bitar, strimla löken. Fräs allt i en stekpanna. Krydda med 1 tsk wasabi sesame krydda och salta.

Lägg riset i en ugnsform. Lägg sedan laxen och grönsakerna över. Blanda hollandaise såsen med mjölken och resterande wasabi krydda. Häll såsen överst i formen.

Gratinera i ugn ca 15-20 min på 225 grader. Strö gärna över lite mer av kryddan vid servering för starkare smak.

Receptet är hämtat från Glitzys blogg. Jag tog dock bort wasabikryddan och sparrisen (tog haricots verts istället) för att vi inte hade det hemma. Tror dock att det behövs nå starkare krydda för att få nå karaktär på maträtten. Vad vuxet det där lät, visst?! :)

Smaklig måltid!

F. och jag satt och pratade om massa saker vid maten. Blev mycket prat om våra planer här. Hyra-vespa-idén var väl inte den bästa tyckte hon. Fick massa tips iaf så nu ska det spridas till de andra :) Myntade även lite om den där betalda semesterveckan man har per halvår (jag är här 5 månader och 3 veckor, hehe..) så nu kan jag hänka med de andra till Nice. Lycka.

Dags att sova. Just ja, drömde att jag fick barn i natt. Var ensamstående och bodde i en källare hos mamma och pappa. Fick en kille. Mamma tyckte att jag skulle adoptera bort honom till ett par där vi bor för att jag skulle kunna leva livet som ung (ehhh okej?!). Bebisen var skitsöt, alltså verkligen ultra-mega-söt. Tror vi bestämde oss för att adoptera bort honom till slut. Hemsk dröm på alla sätt och vis. Fy fan. Hoppas jag aldrig mer drömmer nå sånt.

Sweet dreams :P

Kommentarer
Postat av: Emelie

Blir TACO ikvall!!! Harligt det har med Nice! KRamen

2008-03-06 @ 11:43:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0