Dublin 21-25 oktober

Åkte ju till Dublin, Irland mellan 21 och 25 oktober för att hälsa på min au-pair-familj. De flyttade dit i augusti men för att uppdatera er lite om ni glömt lr inte läste bloggen då jag var au-pair så har pappan i familjen bott där i veckorna sedan i mars. Detta då han blev förflyttad dit för att lära sig engelska, helt av egen vilja. Under tre veckor i juni var vi, hela familjen, där för att titta på huset, grannskapet, skolan och helt enkelt se Dublin.

Tisdag. Landade i Dublin på tisdagsnatten (hamnade bredvid pappas fd. brandchef på planet. Världen är bra liten!) och blev hämtas av C. Kändes underbart att få kliva in i huset och gå in i "mitt" rum.

Onsdag. Tjejerna knackade på halv åtta morgonen efter. Hej och hå, å vad det går.. Presentöppning (pärlplattor, pussel och lotto) och sen spelade vi "Lotto" innan det var dags för dem att åka till skolan. Just det, innan de åkte fick jag göra de sedvanliga flätorna på Pia :) Pratade massa med F. men fokus låg på Hélie. Lekte med honom hela fm. Vilket innebar att göra massa ljud man normalt inte för, byta blöja, mata honom. Något som var nytt för mig. Han hade precis börjat äta puré när jag kom. Han drack även välling och höll i flaskan själv. När jag var där var nappflaska näst intill omöjligt!








Vid ett hämtade vi tjejerna i skolan. Lekte med Pia under siestan för att sedan leka den berömda krokodil-leken. En lek som lektes x antal ggr under dessa dagar. Var ungefär det enda Ostiane ville göra, förutom att spela lotto.

På kvällen badade jag Hélie, något jag inte riktigt vågade när jag jobbade hos dem då jag tyckte han var så liten då. Han är ett framtidshopp för Frankrikes simlag, helt klart! Därefter blev det lite födelsedagssång för Pia. Oj, vad man inte firar som i Sverige. Lite sång, en sockerkaka, lite paket med själva familjen. Tårta? Släkt? Kalas? Haha..

Ni kanske kommer ihåg att Pia och jag inte var direkt bästa vänner förrän det var dags att lämna dem?! Hon ville att jag skulle stanna hos dem! Tror ni jag höll på att smälta eller?! Kvällen avslutades med filmen "Closing the ring" med F. och C.



Torsdag. Väckning halv åtta av tjejerna. Spelade "Lotto" i min säng. Somnade dock om när de hade åkt. Sovmorgon :) från lunch var jag barnvakt åt alla tre. Hélie och jag hämtade tjejerna i skolan, jag gav dem lunch, mös med Ostiane innan hon somnade och kikade sedan på TV med Pia.

Regn och foppatofflor???
Hur söt regnjacka som helst dock!





Efter siestan blev det studsmatta med hela bunten. Vi hade jättekul. Tur att man har barnasinnet kvar säger jag :) Därefter bad av tjejerna och sen Hélie. Middag och några "24"-avsnitt med C. och F. innan läggdags.





Fredag. Väckning halv åtta. "Lotto". Ostiane var sjuk. Vi lagade gröt ihop. På slutet (efter 6 månader) kunde jag nästan dricka mjölken. Haha.. Fy fasen vad vidrig den är. Förstår att det tog så lång tid som det tog att vänja sig. Tacka vet jag svensk mjölk! Gick och handlade med Hélie. Han var jätteorolig hela em. så jag traskade i väg med barnvagnen. Hamnade i en park där han fick sin välling. Mys, mys, mys!





Lek med tjejerna, bad av Hélie, gav honom middag för att sedan leka med tjejerna igen. Krokodilen, så klart! När vi tittade på TV hostade Hélie lite krupp-aktigt. Jag ringde till doktorn och heeey, jag tänkte franska-engelska. Inte ens telefonnumret sa jag utan att tänka det 3-4 ggr i huvudet. Lite småläskigt måste jag säga!

Lördag.
Baguetter, croissanter, nutella och marmelad till frukost (hej hunger-efter-tio-minuter...) innan jag tog bussen till flygplatsen vid nio. Inga tårar vilket var skönt. Kom hem 12 h senare. Lagom trött.

Är så glad att jag åkte dit. Även om jag var jättetrött under dagarna (är inte längre van att leka hela dagarna..) så njöt jag så mycket jag bara kunde. Var underbart att få vara en del av familjen igen. Är jätteglad att jag fick gå tillbaka till mina au-pair-vanor som att hämta dem i skolan, handla etc.

Hoppas vi ses snart igen!

Kommentarer
Postat av: Bella

Men söta ungar! Gud vad H har blivit stor!! Och Ostiane..håret börjar ju växa ut! :D Och söta foppatofflor, enda gången det är OK är på små barn! ;)

2008-11-04 @ 10:21:55
Postat av: Marthina

Bella: Ja, jag veet :) Men det växer fortfarande inte där det aldrig växer.. haha.. Haha, mina är übersnygga, dags att inse det (har insett att mina är mindre snygga men tänker aldrig erkänna det för dig!)

2008-11-04 @ 18:56:06
URL: http://marthinaas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0