objektspronomen... give me a break!

Ledig dag för Märta i dag. Lr ledig och ledig.. Sitter och pluggar fransk grammatik. Fan, objektspronomen hit och objektspronomen dit. Fattar typ nada. De skriver ju förklaringar som gör att fransk grammatik blir ännu svårare än den redan är. Nedanstående citat är ett exempel...

Direkt objekt.

Ett substantiv som direkt objekt ersätts med formen för direkt objekt av obetonade objektspronomen, vilket placeras före verbet (utom vid jakad imperativ):

Ahhh, kaos. Men är bara att köra på. Någongång ska jag väl fatta :)

I dag tänkte jag faktiskt vara lite duktig att knäppa lite kort. Fick mersmak efter helgen och att bloggen faktiskt utsmyckades lite. Har itne haft lust att använda mammas kamera då allt bara känts krångligt men heey, det är ju som vanligt :P

Herregud, nu har jag en liten barnunge här bredvid mig. Allas vår lilla Harry boy vill ut och gå. Han piper som en stucken gris. Jesus, better get going...

I'm bringing the camera :)

Ahh nu klöser han mig typ.. Hehe..

Ciao...

Kommentarer
Postat av: Camilla

usch! grammatik i alla former får mig att må psykiskt dåligt. jag lider med dig. spelar ingen roll om det är fransk/engelsk/svensk/ grammatik, allt e lika jobbigt. grammatik = bajs

2008-09-22 @ 13:31:45
Postat av: Marthina

Camilla: Grammatik = bajs. Helt rätt! :) :S

2008-09-22 @ 14:13:06
URL: http://marthinaas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0