Paris 17-20 januari

Nu ska jag försöka få med så mycket jag kan av våra fyra dagar i Paris.. Delar upp allt dag för dag, tror det blir enklast så. Hoppas ni orkar läsa...

Fredag: Resan började redan på fredagen. Vi tog tåget ner till Norrköping för att där sova på hotell. Redan innan vi lämnade Uppsala hände saker som talade om att resan skulle bli allt annat än ordinary. Julia väntade på mig i en bar. Killen som jobbade där erbjöd henne jobb och hon lovade att höra av sig när vi hade kommit hem från Paris. Innan vi kommit till Sthlm hade han skickat två medd. och när vi sedan sitter i en bar nära stationen i Sthlm, där vi tog en öl i väntan på nästa tåg, ringde karln och berättade att han hade skickat två meddelanden. Nehe?! Där sitter vi, två schlitna tjejer och småskrattar åt hans bisarra beteende när en medelålders man frågar om det är ledigt bredvid oss. Here we go again... Han började prata med mig och på två röda hade jag blivit lovad jobb både i Paris och i Sthlm. Han var en (tydligen) jätteduktig kock och hade några av de bästa och finaste restaurangerna i Sverige och hej och hå... Gav honom mitt nummer och jaa.. På tåget mot Norrköping ringer karln och berättar att han kirrat jobb åt mig i Paris. Nice... Sen klämmer han ur sig frågan om jag har lust att ses?! ... Julia lägger av världens asgarv bredvid mig där vi sitter i en i övrigt knäpptyst tågvagn. När vi sedan skrattat klart åt allt det sjuka som händer börjar karl nr. 3 prata med oss. Och innan vi går av tåget har vi blivit erbjudna att ta ett glas, det är ju ändå fredag... Tre killar inom loppet av 3 timmar, kaos!

Några småsaker som annars inträffade var:

1. Julia tappade plånkan på perrongen i Uppsala. Snälla konduktören gav tillbaka den.
2. Vi sätter oss på två lediga platser och börjar läsa Expressen och Aftonbladet som någon vänlig själ lämnat.. trodde vi.. Plötsligt kommer en kvinna och informerar oss om att det är hennes plats och hennes tidningar. Ouups!
3.
Julia sitter och berättar någonting när hon kläcker ur sig ordet "negerläppar" för att sedan försöka gömma sig på stolen. Jag kikar dit hon pekar och ser att mitt emot oss sitter en svart man med väldigt fylliga läppar, sk. negerläppar...

Lördag: Buss till Skavsta. Flyg till Paris. Buss från flygplatsen. Hello Paris! Väl vid vandrarhemmet och med nyckeln i handen börjar vi resans första (och absolut inte sista) mördar-träningspass. Bodde typ längst upp = alldeles för många trappsteg.. Kommer in i rummet som liknade en bröllopssvit. Not! En trippel-våningssäng, en garderob, ett handfat och en minidusch inne i väggen (!). Hello luxury! På kvällen vankades det pre-party i vårat "rum". Att öppna vinflaskor utan vinöppnare är inte det lättaste, men om ni någonsin hamnar i den situationen - ta inte hjälp av en full amerikansk militär. Lär er av våra misstag! Hehe..
            Plötsligt kom våran room-mate in i rummet. Vi hade gjort upp värsta scenariot hela dagen men hon visade sig vara en underbar tjej. Hur härlig som helst! Julia och jag fick tvinga oss iväg till metron som skulle ta oss till my favourite. Café Oz! Där träffade vi Sébastien, hans kompisar samt Henke. Riktigt kul att träffa alla igen! Några av höjdpunkterna från kvällen är:

1. När vi står utanför klubben och pratar med Sébastien, hans kompis och en tjej och jag säger till Julia att säga en sak på franska. Hon står och övar men tycker att det är svårt. Jag tänker att hon inte kommer att säga något när hon plötsligt, mer lr mindre, skriker "Je suis chaude!" Minen på Sebastien och hans kompis var oslagbar kan jag säga. Jag börjar asgarva och Julia frågar vad hon precis har sagt. Du har precis skrikit att du är kåt, svarar jag. Må ha varit taskigt av mig men det var sjukt kul :D

2. Vi fick drinkar av Henke och dessutom drack drinkar med honom.. Och Bella, om du läser.. Den där gröna shoten var lika god denna gång men jägerbomb var godare förra gången. Gissa om minnena kom tillbaka!

3. Två frassemän bjuder oss på varsin shot à la vodka caramel. Man hör ju hur äckligt det är.. Hej och hå, ner i svalget. Märtan kan inte hålla tillbaka och låter den komma upp igen, precis vid bardisken. Sen en gång till, på Julias jeans. Mår illa som sjutton och går ut. Vi smiter in i en gränd och jaa ni.. Vilken jäkla slängspya jag fick till. Inte att leka med. Hahaha. Vidare gick vi in igen och blev erbjudna en till. Behöver jag säga att vi tackade nej???

4. Det ÖSregande när vi skulle hem!

Söndag: När Julia duschar av sig lördagens fest hör vi en man som står och övar opera-låtar i en annan dusch. Julia blir irriterad och jag säger åt henne att battla ut honom. Då tänkte man att hon skulle välja en modern låt men nej, här kör vi på gamla hederliga låtar.. Blinka lilla stjärna.. Julia vann inte, om jag säger så..
          Vidare begav vi oss mot Marais och mmm, harmonin infann sig direkt. Mysigare kvarter får man leta länge efter. Där såg vi de första heta frassemännen. De är få om såna i Paris, lr så gömmer det sig från oss svenskar. Vi svenskar, som för övrigt verkar likna utomjordingar lr så är glosoppa populärt när det vankas svenskar i närheten?! Middagen intogs i latinkvarteren och vi körde på bådas önskningar. Sniglar och Moules frites (musslor och pommes frites) - Sist jag åt sniglar tyckte jag att det ändå var helt okej men denna gången.. fy fasen vad vidrigt. Sköljde ner min slemhög med vatten. Var det enda sättet. Smakade dessutom mossa. Såg sedan fram emot musslorna då jag hade hört att det skulle vara jättegott. In my ass.. Gick väl att äta men nej, inget jag direkt rekommenderar. Sa jag att båda dessa rätter anses vara delikatesser i Frankrike?!

Måndag: Dagen D för oss båda. Dagen då vi skulle upp i Eiffeltornet. Jag har bara varit på våning två av tre tidigare, aldrig ända upp. Vi valde helt rätt dag då det inte var någon kö (var megalång kö både lördag och söndag). Förutom att väderguden hade valt att flåsa som fasen just denna dag var det rätt coolt. Inget för höjdrädda direkt! Nu kan man säga när man ser bilder att man har varit ända upp. Eiffeltornet är 346 m högt så vi har ju varit någonstans där :)
            Därefter mötte jag upp Sébastien för en kaffe. Mycket trevligt. När vi sedan träffade Julia, som hade shoppat under tiden, var hon jättesugen på kaffe. Var ju inte alls så att vi tjatade på henne att följa med oss innan?! Haha.. Vi kilade allihopa till ett annat place för att tillfredsställa kaffesuget. Sa sedan hej då till Sébastien och kilade in på en affär och fann verklighetens motsvarighet till ordet perfektion. Skorna med stort S. Och vi slog till, utan att veta om vi ens hade pengar till det :)

Tisdag: Planet skulle avgå 08.45 och vi skulle ta bussen 06.45. Vaknar upp och känner att någonting är fel. Skriker till Julia "VAD ÄR KLOCKAN?!" Den unga kvinnan i sängen ovanför mig svarar lika högt tillbaka "DEN ÄR KVART I SEX!!!" samtidigt som hon hoppar ner från sängen högst upp och dunkar in i vår mini-vägg-dusch samtidigt som jag för första gången på hela helgen lyckas hoppa ner från mittensängen (hade allvarliga problem att ta mig ner från sängen varje morgon. Julia hade visat mig att jag kunde hoppa ner på ett visst sätt, något jag och min läskigt stela kropp var säkra på var en omöjlighet) utan minsta problem. Världen stannade liksom upp för en sekund då jag blev så chockad, stolt och glad. Men den glädjen varade inte länge - vi hade försovit oss! BIG time.
            Kläderna flög på och Julia rusade ner och fixade taxi medan jag rafsade i hop det sista (glömde ju kameran! Dumdum!). Vi bestämde att det är bättre att sitta på flygplatsen än att sitta på vandrarhemmet utifall vi skulle missa flyget.. Kom till busstationen och köpte biljetter för våra sista pengar. Ska man kalla det tur? Väl på bussen insåg vi att vi nog skulle hinna med planet ändå. Vilket vi gjorde! Slutet gott, allting gott :)

Sammanfattningsvis har jag upplevt fyra alldeles underbara dagar i Paris. Kärleken till staden växte ännu mera under denna vistelse. Vidare trodde jag aldrig att jag kunde vara tillsammans med en kompis 24/7 i fem dagar utan att bli irriterad en enda gång. Vi har bara haft kul hela tiden. Jag kan börja skratta när som helst då något minne från resan poppar upp i huvudet. Pocahontas-låten? Chineseye? Jag som pratar med mig själv? Jääla skit? Allt bajs-prat? När jag skrämde Julia på toaletten? Jag kan fortsätta hur länge som helst..

Tack för denna resa, Julia!

Bilder kommer att komma upp så fort jag har fått min kamera...


À Bientôt Paris!

Kommentarer
Postat av: julia

nu har jag läst och skrattat åt massor. fan vilket grym resa vi lyckades med. TACK SJÄLV marthina, detta hade inte hänt mig om jag inte känt dig!

2009-01-22 @ 08:36:34
Postat av: Marthina

julia: sa inte jag nå roliga saker? kom ju bara på alla dina små "tabbar" :) Nej, vi lyckades rätt rejält du och jag.. Sydafrika nästa då?! :)

2009-01-22 @ 10:29:45
URL: http://marthinaas.blogg.se/
Postat av: Bella

åååh, vad underbart det låter. marais! mmm.

men att ni valde latinkvarteren för att äta sniglar och musslor var ju inte det smartaste, det är väl inte världens fräschaste ställe ? ;s

annars så verkar ni ju ha haft en toppenresa, nästa gång åker vi :)

2009-01-22 @ 16:03:44
Postat av: Marthina

Bella: Vet inte.. Billigt :) Ja, vill återuppleva alla gamla minnen.. kanske öka på ditt hångelrekord? ;)

2009-01-23 @ 13:49:15
URL: http://marthinaas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0