det svänger snabbt...

Att skriva här i bloggen att nu ska jag vara så, nu är det si och nu är det så fungerar inte. I mitt lilla liv kan allt ändras på några få minuter. Så små saker kan vända allt i mitt huvud...

Redan i går kväll hade jag bestämt mig för att misslyckas/ falla/ ge upp i dag. Detta efter att vi var och handlade mat i går och jag köpte "fel" grejer. Bara en sån sak liksom.. Sedan skriver jag punkt punkt punkt. I morse låg jag även i sängen och tittade på bilder från Paris och andra tillfällen. Kunde jag ha gjort något värre? Direkt när jag ser en bild minns jag vilken känsla och tanke jag hade när bilden togs. Ofta var det inte bra tankar. Den Marthina jag ser på bilerna är inte den Marthina jag har i huvudet! Det är det jobbigaste av allt!

Sedan mitt i allt ploppar det upp en tanke.. Den senaste tiden när jag har mått relativt bra, det är då jag inte har ätit. Det är då jag har varit som mest nöjd. Tillbaka på ruta ett... Att äta är dåligt. Mm, så är det ju verkligen Marthina! Bra där...

På abkontakts hemsida står det vad bulimi är och hur man fungerar när man har det. Läskigt hur det stämmer:

"En person som lider av Bulimia Nervosa hetsäter och kompenserar sedan ätandet för att slippa gå upp i vikt och för att döva sina känslor. Med kompensation menas här kräkning, användande av laxermedel, överdriven träning eller sträng diet. Bulimikern tänker gång på gång att hon ska sluta att hetsäta.

Hon vill gå ner i vikt och äter periodvis därför alldeles för lite. Till slut tar hungern över, hon tappar kontrollen och hetsäter. Hon skäms och känner sig värdelös för att hon inte kan hantera en så "basal" sak som maten. Bulimikern är mer öppen och social än anorektikern, men skäms fruktansvärt för sitt hetsätande. Ofta kan bulimikern ha sitt missbruk i hemlighet under lång tid.


Symptom:


Det finns många psykiska och fysiska symptom hos en bulimiker.

Psykiska symptom Fysiska symptom
  • Koncentrationssvårigheter
  • Depression
  • Självförakt
  • Trötthet
  • Försämrat minne
  • Humörsvängningar
  • Frätskador på tänder
  • Kaliumbrist
  • Muskelsvaghet
  • Svullnad
  • Mag- och tarmproblem
  • Uttänjd magsäck
  • Menstruationsstörningar
Vilka tecken finns?

Bulimikern är svårare att upptäcka än anorektikern för ofta syns det inte på personen i fråga. Hon kan bli svullen i ansiktet av kräkningarna. Mat kan försvinna hemma, hon kan gå på toaletten genast efter en måltid och humöret kan skifta ovanligt mycket. Hon tänker hela tiden på att sluta hetsäta men det går helt enkelt inte."

Försöker hitta något att skriva men det är tomt i huvudet. Händerna ligger helt stilla på tangentbordet. Jag känner mig tömd. Att lägga ut "beskrivningen" av bulimi och och även få insikt i hur jag är just nu gjorde mig tom. Jag ser mig inte som sjuk. Ordet sjuk är inte rätt. Sjuk är du om du har feber, lunginflammation, cancer osv. Nu kanske ni tänker att varför tar hon inte bort det hon precis har skrivit för då, om hon nu mår så dåligt av att skriva det?! För att jag vill få upp det till ytan. Min egen vattenyta. Under ytan kan du tänka det men det är först vid själva ytan som du faktiskt förstår.

Nu har jag fått tömma mig lite och då är det dags att ladda om batterierna, på med guidekläderna och sen köra. Ska bli rätt skönt att få åka i väg och tänka på annat i några timmar. Att göra routen själv stör mig inte alls längre. Att få vara guiden Marthina i stället för privatpersonen Marthina ska bli skönt.

helt vanlig bild kan tyckas. rätt fin. men tanken. och känslan.


Kram på er.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0